Khamis, 24 Oktober 2013

Sejenak Membuka Minda

Perubatan tradisional telah disimpan kita sihat untuk generasi, tetapi hidup moden telah terhakis kesihatan yang baik dari sini. Oleh kerana majoriti penduduk etnik di Malaysia telah bergerak ke hadapan ke dalam kemodenan, Orang Asli telah memelihara pengetahuan hutan mereka kepada generasinya.

Enam tahun yang lalu, Institut Penyelidikan Perhutanan Malaysia ( FRIM) telah memulakan kajian yang melibatkan 18 suku kaum Orang Asli di Semenanjung. Kajian ini adalah sebahagian daripada inisiatif Rancangan Malaysia Ke-9 oleh Kementerian Sumber Asli dan Alam Sekitar.

FRIM didokumenkan data pada "perubatan hutan" daripada 13 suku kaum dan mendapati empat spesies pokok liar yang boleh membantu meningkatkan kesihatan umum dan orang-orang yang kencing manis.

Timbalan Ketua Pengarahnya (Operasi ), Dr Noraini Haron, berkata terdapat banyak tumbuhan liar yang boleh menjadi tujuan perubatan dan bahawa Orang Asli mempunyai kepakaran ini.

"Kami tidak mendedahkan apa-apa maklumat mengenai penemuan ini untuk sekarang kerana kajian kami juga menunjukkan bahawa ia mempunyai potensi untuk pasaran pengguna.

" Kajian ini menjurus ke arah penggunaan komersial ' hutan ubat' dan hasil daripada kemudian akan kembali kepada masyarakat Orang Asli , itulah sebabnya kita tidak mahu mengatakan banyak tentang hal itu ," katanya semalam.

FRIM akan datang dengan ubat prototaip untuk pasaran komersial pada tahun ini. Ia akan mendapatkan bantuan daripada Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) Program Pembangunan Syarikat dan PBB Makanan dan Pertanian untuk bekerja dalam projek ini.

SUMBER DARI Malaysia: Forest Institute to tap potential of 'jungle medicine'
New Straits Times 14 May 13;

Tiada ulasan: